Kod projektu

DzC 0478

Gdyński dom transmodernistyczny

Jeżeli spodobał ci się ten projekt i chcesz nawiązać kontakt z jego twórcą, wypełnij formularz.

Kod projektu

DzC 0478

Gdyński dom transmodernistyczny

Jeżeli spodobał ci się ten projekt i chcesz nawiązać kontakt z jego twórcą, wypełnij formularz.

DzC 0478 Gdyński Dom Transmodernistyczny

Oceń
(1 głos)

Opis projektu

Zespół projektowy: Tomasz Miąskiewicz, Miłosz Stopiński, Rafał Nakielski, Dominika Dubasiewicz
Powierzchnia użytkowa: 530+335 m2
Kalendarium: proj. koncepcyjny i budowlany - 2016-2020; proj. wykonawczy i proj. wnętrz - 2021

Najważniejsze cechy lokalizacji:
- Kamienna Góra - malownicza, willowa dzielnica w centrum Gdyni, obfitująca w cenne zabytki gdyńskiego modernizmu, chroniona w całości jako układ urbanistyczny.
- działka - położona na szczycie wzgórza, oferująca spektakularny, panoramiczny widok na morze i centrum miasta

Działka:
- teren o bardzo silnym, iście górskim nachyleniu;
- północno-wschodnia ekspozycja zbocza (spadek w kierunku morza, optymalny dla ekspozycji widoków);
- główna ulica od południowego zachodu (2 konflikty: nasłonecznienie vs. widok oraz nasłonecznienie vs. prywatność);
- dość gęste sąsiedztwo;
- bardzo silne ograniczenia planistyczne (konflikt z bardzo wysokimi wytycznymi Inwestora)
- trudna sytuacja geologiczna;

Projekt - funkcja:
- podział zespołu na dom górny i dolny - oba kształtowane w spójny, symbiotyczny układ
- piąta elewacja: zielone dachy;
- garaże i strefy manewrowe ukryte całkowicie pod ziemią lub pod zielonymi tarasami, na dwóch różnych poziomach;
- kaskadowo-tarasowy układ zabudowy z dolnym domem "wbitym" w zbocze; rozbudowany program użytkowy zlokalizowany pod ziemią;
- całkowita i bezkompromisowa orientacja zabudowy w kierunku morza: kumulacja stref mieszkalnych oraz przeszkleń po stronie północno-wschodniej; komunikacja i strefy techniczne po stronie południowo-zachodniej/pod ziemią;
- doświetlenie przez dach wybranych pomieszczeń pozbawionych przeszkleń od południa;

Projekt - architektura:
- dom osadzony w silnym kontekście gdyńskiego modernizmu, w strefie ochrony konserwatorskiej;
- nie jest to architektura historyzująca, choć ideowo czerpie z postulatów kilku modernistycznych nurtów: stylu międzynarodowego (przeszklony parter o otwartym planie, rozległe tarasy rozszerzające plan parteru, konstrukcja piętra opartego na delikatnych słupach), funkcjonalizmu kubicznego (jasne, uproszczone bryły budynków), stylu streamline (mała architektura wraz z bryłami budynków tworzy silnie horyzontalne, dynamiczne kompozycje z elementami opływowymi); wszystkie w/wym. inspiracje zostały podane w ultra-współczesnej odsłonie, silnie inspirowanej eksperymentalnymi domami profesorskimi w muzeum Bauhausu w Dessau; stąd nazwa "Gdyński Dom Transmodernistyczny", jako pomost między interpretacją znanych postulatów modernizmu (nie tylko gdyńskiego, ale też międzynarodowego) a jego ultra-współczesną, eksperymentalną reinterpretacją (np. próba rozwinięcia modernistycznych założeń poprzez zastosowanie ultranowoczesnych technologii, które dziś są dostępne, a 100 lat temu były nieosiągalne nawet dla wielkich mistrzów Bauhausu);
- elewacja południowo-zachodnia (front domu górnego) wydaje się zamknięta i milcząca, ale to złudzenie: jest całkowicie przeszklona na parterze (doświetlenie salonu, od strony ulicy odizolowanego silnym przestrzennie ogrodzeniem frontowym); pozornie pełna ściana piętra jest ażurowa, przeplatana cegłą szklaną (w dzień - minimalistyczny wyraz fasady i malownicze działanie światła na klatce schodowej, po zmroku - pełne poczucie prywatności dla strefy nocnej i ożywienie się frontu domu w przestrzeni publicznej) - czyli dom oferuje maksymalną prywatność użytkownikowi, ale nie rezygnuje z rozmyślnego wykorzystania światła południowo-zachodniego;
- architektura materiału: projekt nierozerwalnie związany, wręcz ideowo uzależniony od materiału; w sposób totalny został wyciosany w pełnej życia, doskonale niedoskonałej, ręcznie formowanej cegle; materiał ten, wraz z dopracowanym detalem, równoważy (i musi równoważyć) brutalnie minimalistyczną formę; silna inspiracja pięknymi przykładami modernizmu ceglanego, które również są obecne w Gdyni (nie tylko tynki), a także kilkoma modernistycznymi perełkami z sąsiedztwa, silnie wiążącymi małą architekturę z bryłami budynków w nierozerwalne kompozycje.

Autorzy

Pracownia 111
www.pracownia111.pl

Lokalizacja Architekta

Województwo pomorskie

Inne projekty tego architekta

Produkty pasujące

152 Antro

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
Partnerzy